OECD Delegation Visit the Río Maipo Wetland

Within the Environmental Performance Assessment of Chile that is being conducted this week as a mission of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), their delegation conducted a visit today to the Yali and Río Maipo Wetlands to identify their potential threat on site. They are two wetlands of great environmental importance but in varying states of conservation and management hence interesting to analyze and compare.

“This visit is very important for us as well as manifesting our interest in continuing to work and care for the Maipo River Wetland, an important initiative we have made with Fundación Cosmos and Fundación Mar Adentro. We feel privileged and we hope more policies of this kind continue developing for the protection and conservation of these two wetlands due to the fact that their biodiversity makes them creditors of a great natural wealth,” said the Mayor of Santo Domingo, Fernando Rodríguez Larraín.

The Coastal Wetlands of the Río Maipo, located between the towns of San Antonio and Santo Domingo, has an immense biological value due to the large quantity and diversity of sea and freshwater birds that dwelling within the wetland, 94% of which are endemic and/or native to Chile. Within the wetland you can find the Maipo River Wetland Nature Park, created by the Municipality of Santo Domingo in 2003 with the aim to protect and preserve the biodiversity of this place. The park extends throughout an area of approximately 40 hectares, and since last year counts with the support and commitment of the Fundación Cosmos and Fundación Mar Adentro to strengthen the park and give it the infrastructure it needs to ensure its protection, on the one hand, and the recreation of visitors, on the other. The Maipo River Wetland is subjected to pressure and threats present in most coastal wetlands, yet it still currently has a good state of conservación.

En el marco de la Evaluación de Desempeño Ambiental de Chile que está realizando esta semana una misión de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico –OCDE-, hoy se llevó a cabo una visita a los humedales El Yali y Río Maipo, para conocer en terreno sus amenazas y potencialidades. Se trata de dos humedales de gran importancia ambiental, pero en situaciones de conservación y gestión muy distintas, interesantes de analizar y comparar.

13/07/2015

“Es muy importante para nosotros esta visita y poder dar a conocer el interés que tenemos en continuar el trabajo y el cuidado del humedal del río Maipo, iniciativa trascendental que hemos efectuado con Fundación Cosmos y Mar Adentro. Nos sentimos privilegiados y esperamos que se sigan desarrollando más políticas para la protección y conservación de los dos humedales que tenemos, ya que su biodiversidad los hace acreedores de una gran riqueza natural”, dijo al respecto el alcalde de Santo Domingo, Fernando Rodríguez Larraín.

El humedal costero del Río Maipo, ubicado entre las comunas de San Antonio y Santo Domingo, tiene un inmenso valor biológico debido, sobre todo, a la gran cantidad y diversidad de aves marinas y de agua dulce que habita en él, 94% de las cuales son endémicas y/o nativas de Chile. Dentro del humedal se ubica el Parque de la Naturaleza Humedal Río Maipo, creado por la Municipalidad de Santo Domingo el año 2003 con el objetivo de proteger y resguardar la biodiversidad de este lugar. El parque tiene una extensión aproximada de 40 hectáreas, y desde al año pasado cuenta con el apoyo y compromiso de la Fundaciones Cosmos y Mar Adentro para fortalecerlo y dotarlo de la infraestructura que garantice su protección, por un lado, y la recreación de los visitantes, por otro. El Humedal Río Maipo está sometido a las presiones y amenazas presentes en la mayoría de los humedales costeros, pero aún se encuentra en buen estado de conservación.

• Logo